Zit-instructies en persoonlijk advies per medewerker

Een gedegen werkplekonderzoek bij uw medewerkers kan veel klachten wegnemen en draagt bij aan een prettige werkomgeving. Niets is vervelender als je te horen krijgt dat niet al je medewerkers even prettig werken. En dat terwijl de verbeterpunten vaak zo eenvoudig zijn door te voeren. De oplossingen zijn in iedergeval goedkoper dan de kosten die je hebt bij het wegvallen van een medewerker door ziekte, rug-, nek- of armklachten.

Het begint met het op de juiste manier zitten

We leggen graag aan de hand van de volgende video uit wat de meest ideale werkhouding is op een goede verstelbare bureaustoel.

Werkplekonderzoek

Bij een werkplekonderzoek wordt er per persoon gekeken naar zijn of haar werkzaamheden en de daarbij horende werkhouding. Per medewerker wordt vervolgens beschreven wat de aandachtpunten zijn en een passend adviesplan opgesteld. Hierbij kijken we o.a. naar de volgende zaken:

  1. Wordt er op een goed op de persoon afgestelde stoel gewerkt
    • Is deze ingesteld op de juiste zithoogte
    • Is de lendesteun op de juiste positie gezet
    • Staan de armleggers op de juiste hoogte
    • Is de rugleuning actief of passief
  2. Het bureau
    • Is deze op de juiste hoogte, of moet er met een voetsteun gewerkt worden. Of is er wellicht een zit sta-tafel gewenst.
  3. Computer en monitor
    • Staat het beeldscherm voldoende naar achteren
    • Staat de bovenste rand van het monitorscherm op ooghoogte
    • Ligt het toetsenbord plat en niet te ver naar voren
    • Is de houding van de handen correct bij het werken met de toetsenbord, muis of mousepad
  4. Moeten er eventuele ander werkplekaanpassingen gedaan worden als het gaat om de werkhouding
  5. Is het werklicht op orde

 

Voor de facilitaire managers of meubilair verantwoordelijken binnen de organisatie voldoet Betes aan alle criteria’s. Onze bureaustoelen voldoen aan de Europese richtlijnen NEN-EN 1335 en daarbij als toevoeging NPR 1813. En als ergonoom weten we precies wat u nodig heeft voor de juiste zitpositie.

Wees als werkgever (pro)actief als het gaat om het welzijn van uw medewerkers en biedt ze op de persoon afgestemde werkplekken aan. Dit resulteert onheroepelijk in minder uitval van arbeidskrachten door rug-, nek en armklachten.

Algemene werkplekadvies

  • Let bewust op een goede zithouding en blijf voldoende bewegen.
  • Om de spieren in de nek, schouders en armen te kunnen ontspannen is een goede zit-/werkhouding achter het monitorscherm van belang.
  • Alle medewerkers dienen goed achterin de stoel te gaan zitten, zodat een actieve/rechte werkhouding ontstaat. Ook wanneer slechts een kort moment achter de computer moet worden gezeten, is het van belang dit te doen in een goede houding. Voorkom een naar voren gebogen houding waarbij de schouders worden opgeduwd. Ook bij een overleg met bijvoorbeeld collega is het belangrijk recht en actief te blijven zitten. Dus eerst goed gaan zitten en dan pas met werken starten!
  • Daarnaast zijn micropauzes van belang om ervoor te zorgen dat de tijd dat aaneengesloten achter het bureau wordt doorgebracht wordt beperkt. Om de spieren voldoende te laten doorbloeden, geef ik het advies niet langer dan 20 á 30 minuten achter het bureau te zitten. Neem daarna een korte onderbreking van een paar minuten om verzuring van spieren te voorkomen. Stel op de computer of op de telefoon een reminder in om het nemen van een korte pauze niet te vergeten.Een optie is op de computer een pauzeprogramma te installeren.
    Denk bijvoorbeeld aan het programma Workrave. Dit is een gratis te downloaden en te gebruiken programma. Een licentie is niet noodzakelijk.


TEMPEO WAVE TGREY (vanaf € 580,-)

met witte accenten op de achterkant, in de armleggers en kruisvoet

Deze fraaie design stoel (erkend met internationale prijzen) past in menig interieur en is leverbaar in 7 verschillende stijlvolle kleuren. Dankzij de 4cm brede golvende banen in de mooie stoffering is het een zeer comfortabele bureaustoel. De stoel is zeer goed instelbaar en is ergonomisch verantwoord ondermeer door de lendensteun, gemakkelijk verwisselbaar zitkussen, ergo synchroon mechaniek plus, de dynamische zitneiginstelling, schuifzitting en 3D armleggers.

Opties

De stoel is te voorzien van 5D armleggers tegen een meerprijs van € 35,-.
En voor een dynamischere zit kan de stoel van een AIR SEAT voorzien worden à € 79,-

*Prijzen zijn exclusief BTW

TEMPEO FRESH (vanaf € 445,-)

In 7 verschillende stijlvolle kleuren

Uitgevoerd met lendensteun, gemakkelijk verwisselbaar zitkussen, auto synchroon mechaniek, schuifzitting en 3D armleggers.

Opties

De stoel is te voorzien van 5D armleggers tegen een meerprijs van € 35,-. En voor een dynamischere zit kan de stoel van een AIR SEAT voorzien worden à € 79,-

*Prijzen zijn exclusief BTW

ANTEO Automaat met AIR-SEAT

Ergonomische bureaustoel in stijlvol design
uitgevoerd met 2D of 5D armleggers

De ANTEO met automaat mechaniek en 2D armleggers (€ 375,-*) of (NPR 1813) 5D armleggers (€ 439,-*) is een ARBO goedgekeurde stoel uitgevoerd met automatische gewichtsaanpassing met minimaal aantal handels, waardoor deze zeer eenvoudig in te stellen is en in fraaie trendkleuren verkrijgbaar.

KÖHL AIR-SEAT

Deze stoel is bovendien voorzien van een gepattenteerde AIR-SEAT van KÖHL; een zitting met een individueel instelbaar luchtkussen. Deze zorgt voor micro bewegingen die je rugspieren zachtjes traint, waardoor je rugklachten voorkomt en bestaande klachten kunnen verminderen.
*Prijzen zijn exclusief BTW

Zit-sta kruk LISELOTTE

  • Zitting uitgevoerd in stof
  • Rond foamkussen zorgt voor een comfortabele zit
  • Volledig roteerbaar
  • In hoogte verstelbare gasveer
  • Zwart of witte kunststof voet
  • De basis garandeert een stabiele neiging voor de juiste houding
  • Verkrijgbaar in zwart/zwart, wit/zwart, wit/groen, wit/blauw en wit/oranje

 

Bureaufiets Teun

  • Geen installatie vereist
  • In hoogte verstelbaar ergonomisch zitkussen
  • Geluidloos magnetisch spinwiel
  • LCD-scherm met tijd, snelheid, afstand en calorieën
  • Instelbare tegendruk
  • Gemakkelijk te verplaatsen

BeteS S1 zit-sta verhoger

Werkoppervlak: 700 x480 mm
Hoogte verstelling: 120 -450 mm

  • Eenvoudige installatie
  • Instelbaar op iedere hoogte
  • Strak en modern design
  • Ideaal te combineren met laptop
  • Maximale belasting 15kg
  • Montage monitorarm voorbereid

Zit zit bureau Betes 470

Bureau met in hoogte verstelbaar onderstel (62-87,5cm) inclusief werkblad

De ideale hoogte voor een niet verstelbaar bureau is 74 cm. Dit bureau is in hoogte verstelbaar van 62 tot 87,5 cm en voldoet hiermee dan ook volledig aan de europese arbo NEN-EN 527 richtlijnen.

Het onderstel is verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart en aluminium en is leverbaar met een werkblad in de kleur wit, licht eiken of grijs.

Alle werkbladen hebben een diepte van 80cm en zijn te bestellen in de volgende breedtematen:

  • 120cm breed
  • 160cm breed

Zit stabureau Betes 470 SLS

Elektrisch verstelbaar zit-sta basis bureau onderstel + werkblad

Deze zit sta bureau is verkrijgbaar met een onderstel in de kleuren wit, zwart en aluminium en zijn leverbaar met werkbladen de kleuren wit, licht eiken en grijs.

De werkbladen hebben een diepte van 80cm en zijn te bestellen in de volgende breedtematen:

  • 120cm breed
  • 140cm breed
  • 160cm breed
  • 180cm breed

 

Traploos in hoogte verstelbaar

Deze elektrisch verstelbare zit-sta tafel is door toepassing van tweemotorig onderstel (in elke poot één) zeer kwalitatief hoogwaardig. En is traploos in hoogte verstelbaar van 64 cm tot 130 cm.

ANTEO NPR 1813 met AIR-SEAT

Ergonomische bureaustoel met
multi synchroon mechaniek & 5D armleggers

Deze stijlvolle ANTEO met multifunctioneel-synchroon-mechaniek en 5D armleggers (€ 540,-*) is een ARBO goedgekeurde stoel. En is bovendien, voor extra zitcomfort, uitgevoerd met een AIR-SEAT van KÖHL.

Deze zitting heeft een individueel instelbaar luchtkussen dat met behulp van micro bewegingen je rugspieren zachtjes traint, waardoor je rugklachten voorkomt en bestaande klachten kunnen verminderen.
*Prijzen zijn exclusief BTW

NPR 1813

Een werkplek wat intensief gebruikt wordt dient volgens de Arbo richtlijnen aan strengere eisen te voldoen wat betreft de verstelbaarheid. Bij kort gebruik is de EN 1335, de Europese norm rond bureaustoelen, geschikt om te gebruiken. Voor langdurig gebruik is de NPR 1813 geschikter, want die stelt een ruimere verstelbaarheid voor.

JASMIJN

Ergonomische bureaustoel (NEN-EN 1335) in stijlvol design

De JASMIJN (€ 295,-*) is een elegante ARBO verantwoorde NEN-EN 1335 stoel en is voor extra zitcomfort bovendien te voorzien van een gepattenteerde AIR-SEAT van KÖHL (+€ 79,-*).

Voor maar € 79,-* extra, heb je een individueel instelbaar luchtkussen dat met behulp van micro bewegingen je rugspieren zachtjes traint, waardoor je rugklachten voorkomt en bestaande klachten kunnen verminderen.
*Prijzen zijn exclusief BTW

NEN-EN 1335

NEN-EN 1335 is dé Europese norm voor bureaustoelen en kantoorstoelen hiermee voldoet bureaustoel JASMIJN volledig aan deze ARBO norm als het gaat om comfort, instelbaarheid en afmetingen. U bent dus verzekerd van een kwalitatief goede bureaustoel die jaren meegaat. Meer over NEN-EN 1335

All-in werkinstructies op de werkvloer

Maak gebruik van onderstaand formulier en vraag de all-in werkinstructie op de werkvloer aan. Ik neem spoedig contact met u op. Wenst u liever telefonisch contact, bel mij op +31 (0)35-656 56 65

 

[Form id="11"]

Download de casus en lees het volledige verhaal Jan Brasser en welke efficiency slag Adviesgroep Van der Roest / VDRD gemaakt heeft.